سئو چیست؟
نوشته شده توسط : ساحل

کلمه سئو SEO برگرفته از Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است و شامل تکنیک‌های است که باعث می شود به افرادی که به تعقیب فرآورده یا خدمات شما از طریق موتورهای جستجو مثل بینگ و یاهو و گوگل هستند معرفی شوید. قرار دریافت اسم سایت شما در رتبه‌های بالا در صفحات نتایج موتور‌های جستجو (SERPs) بسیار ارزشمند است ، در واقع این یک تبلیغ رایگان در بهترین فضای تبلیغاتی جهان است. این پروسه باعث می شود ترافیک رایگان و طبیعی از سمت موتورهای جستجو مانند گوگل به سمت سایت شما هدایت شود.
با توجه به اینکه این ترافیک از طریق جستجوی واژه ها کلیدی پیوسته با کسب و کار شما بدست آمده است ، امکان جذب و تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری بسیار بالا است.

هدف سئو سایت چیست و چرا سئو مهم است ؟
در بازار رقابتی امروز سئو مهم‌تر از همیشه خودنمایی می کند. میلیون‌ها کاربر از موتورهای جستجو برای حل مشکلات و پیدا کردن استجابت سوالات خویش استفاده می کنند. فلذا به روشنی روشن است اگر صاحب یک تارنگار ، سایت یا فروشگاه اینترنتی باشید سئو می‌تواند مایه رشد و رسیدن به اهداف کسب و کارتان شود.

بهینه سازی سایت مهم است چون :
اکثر کاربران احد از پنج پیشنهاد بالاتر را در صفحه نتایج جستجو انتخاب می‌کنند و هرچه در این رتبه‌بندی بالاتر باشید برآیند اینکه بازدیدکننده و مشتری بیشتری را خواهید داشت.
سئو تنها در مورد موتورهای جستجو نیست و پیاده سازی یک استراتژی خوب در این رابطه باعث بهبود تجربه کاربری و کاربردپذیری تارنما می شود.
سئو وانگهی مایه ترویج سایت در شبکه‌های اجتماعی می شود. به راستی افرادی که سایت شما را از راه موتورهای جستجو کشف می کنند به گمان کردن زیاد آن را در فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس و دیگر شبکه‌های اجتماعی با دوستان خویش به اشتراک می گذارند.
پنج نتیجه اول گوگل ۶۷ درصد کلیک‌ها را به خویش اختصاص داده‌اند

هنگامی که شما یک کلمه یا سوالی را در گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگر) جستجو می‌کنید استجابت آن از طریق صفحه نتایج (SERP) نمایش دیتا می‌شود. در هر لحظه برای مرتب کردن این نتایج مجموعه الگوریتم های پیچیده‌ای اجرا می‌شوند که شامل عوامل رتبه بندی (SEO Ranking Factors) است و موتورهای جستجو با توجه به آن تصمیم می‌گیرند سایت شما در چه رتبه‌ای قرار گیرد.بنابراین سایت بهینه سازی شده با رعایت فاکتورهای سئو بخت اکثریت برای قرارگیری در رتبه‌های بالا را نسبت به سایت‌های غیر بهینه سازی شده دارا است.

گوگل به عنوان محبوب‌ترین موتور جستجو بیش از ۲۰۰ سیگنال را برای تعیین رتبه بندی در نظر می‌گیرد و اگر بخواهیم این سیگنال‌ها را تقسیم بندی کنیم به دو دسته کلی سئو درونی (On-Page SEO) و سئو بیرون از سایت (Off-Page SEO) دسته می شوند.

سئو چیست

بهینه سازی درونی سایت یا سئو درونی چیست ؟ (On-Page SEO)
همینطور که از عنوان مشخص است فاکتورهای سئو درونی به عوامل بهینه سازی درونی سایت اشاره دارد و سایت را برای کاربران و موتورهای جستجو استاندارد می سازد. عناصر مهم این تقسیم دربرگیرنده :

– واژه ها کلیدی (Keywords): هر صفحه دارای یک قصد و موضوع مشخص است که با به کارگیری واژه ها کلیدی می توانیم محتوا و جستار صفحه را به موتورهای جستجو انتقال دهیم. برای مثال صفحه یک محصول مشابه “دوربین عکاسی” شامل تنوعی از کلمات (لنز دوربین،لوازم جانبی دوربین و…) است که در متن ، عکس(ALT Tags) و عناصر HTML قرار گرفته‌اند.

– تگ عنوان (Title Tags): عنوان صفحه در SERP(صفحه نتایج موتور جستجو) و در ضمن تب مرورگرتان قابل نگریستن است. این احد از مهمترین و قوی‌ترین سیگنال‌ها به آمار می‌رود و شامل واژه کلیدی و اگر مایل هستید برند کسب وکارتان باشد. برای متمایز » « استفاده کنید.

– تگ Header tags) H) :بیشتر صفحات وب به چند بخش و سرفصل تقسیم می‌شوند که با تگ‌های h نمایش می‌یابند. تگ <h1> می‌تواند شامل کلمه کلیدی اصلی باشد و دیگر تگ‌ها شامل h2 تا h6 حائز واژه ها همچم باشند.

– بهینه سازی درونمایه (Content Optimization):محتوای صفحه و مقاله شما باید در بر گیرنده واژه کلیدی اصلی و حداقل با درازا ۳۰۰ کلمه باشد. اگر مدام محتوای بی کیفیت و کوتاهی انتشار دهید شدنی است به خاطر ارایه محتوای نازک (thin content) تحت مجازات الگورتیم گوگل پاندا قرار بگیرید.

– لینک های درونی (Internal Linking) : منو و لینک‌های ناوبری (navigation bars) باعث می‌شود که بتوانید مهم‌ترین بخش‌ها و دسته‌های سایت خویش را به کاربران و موتورهای جستجو معرفی کنید، بنابراین از سالم بودن و در دسترس بودن این لینک‌ها اطمینان حاصل کنید.همچنین هنگامی که در یک مقاله امکان بستگی با بخش‌ها و سایر مقالات مرتبط فراهم است حتما لینک درونی (Internal Linking) را مدنظر داشته باشید.

– ساختار آدرس ها (SEO-Friendly URL) : ساختار URL مهم است زیرا کمک می کند تا موتورهای جستجو فهم بهتری از درونمایه و آدرس صفحه داشته باشند. با قرار اخذ واژه کلیدی در URL یک صفحه حتی کاربران هم نیز می‌توانند محتوای آن را گمان بزنند. بهتر است از حروف ربط مثل (با ، را ، or، in…) و اعداد و سمبل‌ها در ساختار آدرس اینترنتی کاربرد نکنید.

– برگزیدن اسم و توصیف تصاویر(Alt Tags) : عکس ها شما باید از راه تگ Alt بهینه سازی و قابل توصیف بشوند. اگر عکس روی هاست مربوط به خود سایت آپلود می شود اسم آن نیز باید گویای محتوای تصویر باشد.

– مطمئن شوید که ساختار کدنویسی معتبر (valid) و معماری سایت استاندارد باشد

– مطمئن شوید که سایت شما برای نمایش در تلفن هوشمند و تبلت و سایر دستگاه ها بهینه و واکنش‌گرا (Responsive) است.

– مطمئن شوید صفحات سایت شما با سرعت مناسبی بارگذاری می شود. سرعت سایت یگانه از عوامل مهم در رتبه‌‌بندی و حتی مایه مختصر یا بسیار شدن نرخ برونرفت از سایت (Bounce rate) است.

بهینه سازی برونی سایت یا سئو بیرون از سایت چیست ؟ (Off-Page SEO)
علاوه بر تغییراتی که شما می‌توانید با رعایت استانداردهای ” On-Page ” جهت قرار‌گیری بالاتر در SERPs برای سایت‌تان لحاظ کنید عوامل دیگری نیز در این رتبه بندی تاثیر گذار هستند که در بخش سئو خارج سایت (Off-Page) قرار می‌گیرند. بر خلاف سئو تو سایت، بهینه سازی برونی سایت کاملا خارج از سایت رخداد می‌افتد که مهترین آنها عبارتند از :

لینک بیلدینگ(Link Building)
فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (Social Media)
فعالیت در شبکه‌های اشتراک گذاری بوکمارک (Social bookmarking)
لینک بیلدینگ (Link Building)
لینک بیلدینگ به معنای ارائه راهکارهای جهت اخذ لینک از سایر سایت‌ها است. لینک بیلدینگ محبوب‌ترین و تاثیر گذارترین عامل رتبه بندی در بهینه سازی خارجی به احصاییه می‌رود. یکتا از بهترین روش‌های گرفتن لینک تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند است. به عنوان نمونه هر کسی دوست دارد می تواند این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی با رفقا خویش به اشتراک بگذارد یا از تارنگار و سایت خویش به این نوشتار و منبع لینک بدهد، درواقع با این‌کار به موتورهای جستجو می‌گویم این صفحه دارای اطلاعات معتبر و مفید است. از روش‌های دیگر میتوان موارد ذیل را نام برد :

وبلاگ نویسی
کامنت گذاری در سایت‌ها
ارسال پست در انجمن‌ها
ثبت سایت در دایرکتوری‌
شرکت در سایت‌های پرسش و پاسخ
و…
توجه داشته باشید من هریک از روش‌های بالا را تصدیق یا رد نمی‌کنم اما برای فهم لینک بیلدینگ و کشف بهترین روش‌ها می‌توانید تقسیم بهینه سازی سایت در بلاگ‌اد را مطالعه یا همواره مقالات آکادمی ای‌نتورک را در این مقوله دنبال کنید.

شبکه‌های اجتماعی (Social Media)
شبکه های اجتماعی می توانند بخشی از راهبرد شما در بهینه سازی بیرون سایت به آمار بروند و در ضمن شکلی از لینک بیلدینگ داشته باشند. لازم به بیان است که نزدیک کل لینک‌هایی که از شبکه‌های اجتماعی گرفتن می‌شود ویژگی “NOFOLLOW” دارند ولی به این معنا نیست که هیچ ارزشی نداشته باشند. ایجاد پروفایل و به اشتراک‌گذاری مقالات از دسته کارهای است که می‌توان در سوشال مدیا انجام داد.

شبکه‌های اشتراک گذاری بوکمارک (Social bookmarking)
سوشال بوکمارک‌ها جزو شبکه‌های اجتماعی هستند که کاربران می‌توانند آدرس صفحاتی که علاقه دارند را ذخیره کنند و با سایرین به اشتراک بگذارند. این شیوه می‌تواند در ترافیک ورودی هم تاثیر‌گذار باشد. با پروا به زمینه فعالیت‌تان می‌توانید در شبکه‌های reddit.com, stumbleupon.com, scoop.it ، delicious.com عضو شوید.

تکنیک‌های سئو (SEO techniques)
تکنیک‌های بهینه سازی سایت به دوبخش کلی دسته شده اند :

بهینه سازی کلاه سفید (White Hat SEO): دربرگیرنده تکنیک‌های که موتورهای جستجو به عنوان بخشی از یک طراحی خوب و مفید برای کاربران تلقی می‌کنند.
بهینه سازی کلاه سیاه (Black Hat SEO): شامل روش‌های است که موتورهای جستجو آنها را تایید نمی‌کنند و در سعی برای به کمینه رساندن اثرات آنها هستند. این تکنیک‌ها به عنوان اسپم هم شناخته می‌شوند.
بهینه سازی کلاه سفید (White Hat SEO)
تکنیک‌ های سئو در این دسته دارای ویژگی‌های ذیل هستند:

با پروانه العمل‌ و استانداردهای موتورهای جستجو مطابقت دارند
محتوای نازک و کپی شده (Duplicate content) ارایه نمی‌شود
تضمین می‌کند که محتوای فرآوری شده برای کاربران ایجاد شده است و نه صرفا برای موتورهای جستجو
تضمین می‌کند محتوای که یک موتور جستجو ایندکس می کند همان محتوای باشد که هنگام ورود کاربر از طریق موتور‌های جستجو نگریستن می‌کند.
بهینه سازی کلاه سیاه (Black Hat SEO)
تکنیک‌ های سئو کلاه سیاه بر این بنیاد شناخته می‌شوند:

برای دریافت مشاوره رایگان روی آوش تک کلیک کنید.

تلاش برای بهبود رتبه با فریب و برخلاف رویه‌های موتورهای جستجو
هدایت از یک صفحه که مخصوص موتورهای جستجو در عقیده گرفته شده است به صفحه دیگر
هدایت کاربران به یک صفحه که محتوای آن متفاوت از محتوای پرتو داده شده در موتورهای جستجو است
مخفی کردن متن‌ها، به کارگیری رنگ پس زمینه برای متن یا لینک ها ، به کارگیری فونت ریز و حقیر که کاربر قادر به احضار متن نیست.
استفاده بیش از کران واژه ها کلیدی (keyword stuffing) و قراردادن کلمات کلیدی بی ربط به محتوای سایت
ایجاد صفحات با کیفیت پایین و محتوای زیاد ناچیز که با کلمه کلیدی و لینک‌های زیادی پر شده‌اند.
به طور کلی قصد سئو کلاه سفید جلب خوشنودی کاربر و خشنود نگه داشتن آن است ، ولی در سئو کلاه سیاه صرفا برای کسب رتبه در موتورهای جستجو کوشش می شود.





:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: