VoIP چیست؟
نوشته شده توسط : ساحل

فراهم شدن بسترهای شبکه‌ای توانا و قدرتمند با قابلیت‌های روزافزون مایه شده تا مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها به فکر بهره‌گیری بهینه و کارآمد از این شبکه ها برآیند، یکی از فناوری های امروزین مورد کاربرد در شبکه ها سیستم ویپ یا VoIP است که در این نوشتار اغلب درباره آن توضیح می‌دهیم.

VoIP یا Voice over internet protocol، تکنولوژیی برای انتقال صدا بر روی شبکه IP است. برای آشنایی اغلب با این فناوری با ما به اتفاق شوید.

تا حدود ۳۰ سنه پیش هیچ اسم و آیت از اینترنت وجود نداشت و ارتباطات روز مره و محاوره ای تنها از طریق شبکه سنتی تلفن چهره می گرفت ولی در چند سنه بازپسین گواه انقلاب عظیمی در بخش فناوری ارتباطات بودیم مانند گسترش کامپیوتر های شخصی و تکنولوژی های جدیدی همانند تلفن های سلولی و شبکه گسترده اینترنت.

این ارتباطات از طریق اینترنت و ابزارها و برنامه های آن مثل برنامه های چت و پست الکترونیکی و شبکه های اجتماعی متحول شد. اکنون ما شاهد انقلابی در صنعت ارتباطات هستیم به طوری که روزانه اشخاص به راحتی با به کارگیری کامپیوترها و دستگاه های به اتفاق بر روی شبکه اینترنت به تبادل اطلاعات (تصویر، صدا و متن) می پردازند. لازم است که بدانید کل این تکنولوژی ها ذیل گردآور فناوری به نام VoIP هستند.


به معنای “انتقال همهنگام مکالمات تلفنی بر روی یک شبکه دیتا” که با نام IP تلفنی نیز متعلق به یاد می شود، امکان به کارگیری اینترنت برای مکالمات تلفنی را فراهم می نماید . VoIP یک فناوری برای تبدیل سیگنال های آنالوگ صوت به دیتا های دیجیتال است که از راه اینترنت منتقل می شوند. یک روش مجازاً مجانی برای برقراری ارتباطات تلفنی در هر جای جهان که فقط کافی است خرج ISP را بپردازید.
به کمک تکنولوژی VoIP می توانید در هر موعد و با هر شخصی گفتمان نمایید کافیست هر دو طرف مکالمه به اینترنت متصل باشند و در ضمن می توانید به میزان مد نظر بدون پروا به هزینه به مکالمه خود پیوسته دهید. به کمک تکنولوژی VoIP در موعد گفتمان با دیگر افراد و به طور مقارن می‌توانید با آنان داده‌هایی نظیر تصاویر، نمودارها و عکس ها ویدیویی را نیز مبادله نمایید.

مزایا و کاربردهای ویپ (VoIP)
کاهش هزینه‌های جاری با:

بی نیازی از سیم کشی مجزا: این فناوری از بستر شبکه برای ارتباطات تلفنی کاربرد می‌کند که مایه کاهش کابل کشی مجزا می‌شود. هم چنین در صورت جابجایی محل کاربر، سایر دردسر سیم کشی به فضا جدید وجود نخواهد داشت.
کنفرانس‌های صوتی و تصویری
ادغام دستگاه تلفن با کامپیوتر شخصی
تماس کاربران بیرون از سازمان به صورت رایگان به هر نقطه از دنیا
گسترش آسان
مدیریت متمرکز و آسان
ترکیب کارکردهای صدا و دیتا
استفاده از استانداردهای SIP ،H.323 و …
قابلیت برنامه‌نویسی بر روی گوشی‌های تلفنی امثال یک گوشی موبایل و یا حتی پیشرفته‌تر از آن

Voip چیست ؟


ضبط مکالمات
Fax to Email: با به کارگیری این ویژگی قابلیت ارسال فکس‌های رسیده به ایمیل وجود خواهد داشت. بدین صورت خدمت بزرگی به محیط زیست و صرفه جویی در مصرف کاغذ خواهد شد. از سوی دیگر اندوخته شدن اسنادی از این قبیل در ایمیل، دسترس پذیری آن ها را بالا می‌برد.
تنظیم ساعات اداری
گزارش گیری
صف انتظار: با به کارگیری این ویژگی، در صورت اشغال بودن خط شما، تماس‌های مخاطبان شما از دست نرفته بلکه در رسته پیمان داده می‌شوند لغایت به اثناء آزاد شدن شماره شما، تماس پایدار شود.
مزایای استفاده از VoIP نسبت به شبکه سنتی تلفن
در زمان به کارگیری خطوط تلفن، کاربران عملاً هزینه موعد استفاده شده بدست شرکتی که مدیریت خط تلفن را برعهده دارد را‌ پرداخت می نمایند و هر اندازه که اغلب با تلفن صحبت نمایند خرج اکثریت را نیز می بایست پرداخت نمایند. علاوه بر این، نمی نا بطور همهنگام با بیش از یک شخص گفتمان کرد اما این امکان در فن آوری VoIP هستی دارد و می طاقت هر سررسید و با هر شخص تبادل نظر کرد.

کافی است که در آن مقطع زمانی دیگر افرادی که شما می خواهید با آنان گفتگو نمائید نیز به اینترنت متصل شده باشند. مکالمه استوار شده لغایت موعد مد نظر (مستقل از خرج های مربوطه) می تواند پیوسته یابد. علاوه بر این، می تاب در یک زمان با چندین نفر گفتمان کرد. در سررسید گفتمان با دیگر افراد و به طور همهنگام می طاقت با آنان دیتا هایی (نظیر تصاویر، نمودارها و تصاویر ویدیوئی) را نیز مبادله کرد.





:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: