اتکا به TSMC، چشم‌انداز رشد AMD را محدود نمی‌کند
نوشته شده توسط : ساحل

خرید قطعات بالارده‌ی کامپیوتر در شش‌ماه اخیر بسیار دشوار بوده است. دلایل بی‌شماری از جمله تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا، افزایش تقاضا برای تمامی سخت‌افزارهای محاسباتی و کمبود تأمین، در این موضوع دخیل بوده‌اند. تمامی نگاه‌ها به تراشه‌سازهایی چون TSMC دوخته شده است؛ به‌ گونه‌ای که حتی دولت کشورهای دیگر برای افزایش تولید تراشه‌ی خودرو، این شرکت را تحت فشار گذاشته‌اند. براساس گزارش اکستریم‌تِچ، AMD یکی از شرکت‌هایی است که این کمبود بیشترین تأثیر را روی آن داشته است؛ زیرا تراشه‌های جدیدترین کنسول‌ها، یعنی ایکس‌باکس سری ایکس و اس و پلی‌استیشن 5 و همچنین پردازنده‌های سری رایزن و کارت‌های گرافیک تحت معماری RDNA 2 خود این شرکت را AMD طراحی کرده است.

در نگاه اول، تصمیم AMD برای اتکا به TSMC جهت تولید محصولات ممکن است کوته‌فکرانه و نقطه‌ی ضعفی آشکار به ‌نظر برسد. این استدلالی است که مارک کمپبل، نویسنده‌ی نشریه‌ی Overclock3D مطرح می‌کند. او می‌نویسد:

در صورتی ‌که AMD فضای بیشتری داشت، می‌توانست تراشه‌های بیشتری تولید و با داشتن محصولات بیشتر در بازار، فروش بالاتری تجربه کند. وابستگی بیشتر AMD به لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC برای این شرکت زیان‌آور است. با توجه‌ به اینکه ظرفیت محدود تولید تراشه‌های ۷ نانومتری در TSMC منجر به ایجاد فضا برای رشد رقبا و همچنین باعث تعلیق تقاضا و سرمایه می‌شود، این وابستگی برای شرکت تایوانی نیز مشکلی بالقوه است. AMD باید در آینده با استفاده از لیتوگرافی شرکت‌های رقیب همچون سامسونگ برای تولید محصولات خود، تنوع در آن‌ها را افزایش بدهد.

تجزیه‌وتحلیل کمپبل از وضعیت AMD، نقاط قوتی را آشکار می‌کند. این شرکت سهم خودش از بازار را در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۰ از دست داد و دلیل چنین موضوعی، محدودیت در عرضه‌ی محصولات است. اگر TSMC ظرفیت تولید بیشتری داشت، AMD می‌توانست تراشه‌های بیشتری بفروشد و در نتیجه، درآمد بیشتری کسب کند. کمپبل اذعان کرد که AMD نمی‌توانست محصولاتش را به‌سرعت از خط تولید TSMC خارج کند و پذیرش درخواست او از AMD برای استفاده از لیتوگرافی سامسونگ در آینده نشان خواهد داد که انتقال طرح‌ها از یک تولیدکننده به دیگری، چقدر طول می‌کشد.

 منبع:

https://www.zoomit.ir/economics/368003-amds-reliance-on-tsmc-isnt-harming-growth-prospects/





:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: