کپی رایت در یوتیوب
نوشته شده توسط : ساحل

چالش یوتیوب با مسئله کپی‌رایت در سال ۲۰۱۹
بدون شک، یوتیوب به عنوان یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری محتوای ویدئویی است کپی رایت در یوتیوب که میلیون‌ها کاربر را در سراسر جهان، مجذوب خود نموده است. به نظر می‌رسد که این پلتفرم محبوب، اخیراً با مشکلاتی پیرامون حقوق کپی‌رایت محتوای بارگزاری شده مواجه شده باشد. این شرکت، در نیم دوم سال ۲۰۱۸ میلادی، با اتحادیه اروپا، بر راز قوانین جدید کپی‌رایت درگیر بود؛ قوانینی که در سال جاری میلادی، پیامدهای مهمی برای کاربران یوتیوب، چه در اروپا و چه بیرون از آن، به تعقیب خواهد داشت. در واقع، با قوانین جدید، بسیاری از محتواهای دوست داشتنی این پلتفرم، در خطر بوده و شدنی است سایت مجبور به اعمال یک «فیلتر آپلود» شده که محتوای ناقض حقوق کپی‌رایت را مسدود نماید.

مشکل بارگذاری محتوا بدون رعایت حق کپی‌رایت، به گزیده تر در صنعت موسیقی، مسئله بزرگواری است. نگرانی هنرمندان در مورد اخذ حقوق دادگرانه در اینترنت، مسئله جدیدی نیست و بسیاری از شبکه‌ها، استودیوها و ناشران اروپایی، به منظور از بین بردن این شکاف، از قوانین کپی‌رایت حمایت کرده‌اند. به همین منظور، اتحادیه اروپا، قوانین جدیدی وضع نموده که پیمان است در بهار سال ۲۰۱۹ میلادی، به رأی‌گیری پایانی گذاشته شود. به مایه این قوانین، شرکت‌های پلتفرم رسانه‌ای، مشابه یوتیوب، رئیس محتوای دارای حق کپی‌رایت شناخته می‌شوند. بر اساس قانون جدید، یوتیوب باید اقدامات پیشگیرانه‌ای را سپریدن دهد که به معنای ورود پالایه در این پلتفرم است. یعنی آن بخش از مطالب یوتیوب که شدنی است ناقض حقوق کپی‌رایت باشند، به سادگی از ارسال شدن به سایت، بازداشته خواهند شد. این ایده «فیلتر بارگذاری»، جامعه یوتیوب را عصبانی کرده است.

البته یوتیوب هم استدلال خویش را برای مخالفت با این قانون دارد. این پلتفرم، مدت‌ها برای برپایی یک آشکارساز کپی‌رایت دقیق، سعی نموده و مسئله کپی‌رایت، برای سازندگان یوتیوب نیز، یک دغدغه بزرگ بوده است. یوتیوب استدلال می‌کند که در حال حاضر، ابزاری مانند «Content ID» را برای شناسایی و جبران خسارت سازندگان اصلی در اختیار دارد. همچنین، یوتیوب در یازدهم ژوئیه سنه قبل ، از آلت حفاظتی جدیدی رونمایی رو کرد که برای یافتن کلیپ‌هایی که پیش‌تر بارگذاری شده و دوباره بدست کاربری جدید بارگذاری می‌گردد، قابل استفاده است. این ابزارها، به سازندگان اصلی کمک می‌کند تا محتوای حائز کپی‌رایت را معرفی نموده و سپس ناقضان را به یوتیوب شناسایی نمایند. با این وجود، کمپانی اظهار می‌دارد که در ۹۰٪ موارد، تولیدکنندگان اصلی، مخالف حذف ویدیوهای خود هستند و در عوض، تقاضا دسته درآمدهای تبلیغاتی اجراشده بر ویدیو را دارند.

با گسترش الگوریتم‌های پیشگیرانه کپی‌رایت، بسیاری از ویدیوهایی که یوتیوب را دوست داشتنی می‌کنند، به خطر می‌افتند. وانگهی برای سازندگان اصلی محتوا، سایر امکان هوده بردن از محتوایشان در این پلتفرم هستی ندارد، چراکه ویدئوهای حائز کپی‌رایت، فرمان بارگذاری نخواهند داشت. «سوزان وویچیتسکی»، مدیرعامل یوتیوب، بازگو کرد که قانون جدید، باعث خواهد شد که میلیون‌ها نفر از ساکنان اتحادیه اروپا، به ویدیوهایی که بیش از ۹۰ میلیارد بار در ماه ماضی مشاهده شده‌اند، دسترسی نداشته باشند.

زمانی که قوانین کپی‌رایت جدید اجرایی شوند، مطمئناً پیامدهای جهانی خواهند داشت؛ چراکه کاربران رسانه‌ها، خواهند دید که تولیدکنندگان اروپایی محبوب آن‌ها، به امنیت اکثریت می‌رسند؛ ولی از طرف دیگر، ساکنین اروپایی، قادر نخواهند بود که بسیاری از ویدئوهای محبوبشان را ببینند.

با این حال، سال ۲۰۱۹، به اندازه‌ای که یوتیوب کوشش می‌کند به عقیده بیاید، ناخوشایند نیست. این شرکت، به ایجاد خوف برای منحرف نمودن تلاش‌های اتحادیه اروپا در مقوله جبران خسارت هنرمندان دامنه موسیقی، متهم شده است. علی‌رغم ادعای شرکت برای ارائه بیش از ۲.۵ میلیارد یورو به صاحبان حقوق کپی‌رایت، این شرکت، اثناء استفاده از محتوای حائز کپی‌رایت، به ازای هر ۱۰ یورو که رسانه موسیقی «Spotify» پرداخت می‌کند، فقط ۱ یورو به هنرمندان پرداخت می‌کند؛ این در حالی است که قوانین جدید کپی‌رایت، می‌توانند اقداماتی را برای مقابله با این عدم تعادل سپریدن دهند. علاوه بر این، ترسانیدن یوتیوب برای حذف همه محتواهای در بر گیرنده نقض کپی‌رایت در اتحادیه اروپا، به نظر می‌رسد که رهسپار برای انداختن تقصیر به گردن قوانین جدید باشد، آن هم برای مشکلی که پلتفرم مدت‌ها داشته و الان بیچارگی است اصلاح شود.





:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: