تفاوت پورتال و وبسایت چیست؟
نوشته شده توسط : ساحل

پورتال را به صورت دروازه ای به سوی یک بانک اطلاعاتی می نامند . معمولا مهمترین نکته ای که در باره پورتال می طاقت اسم برد این است که پورتال همواره ما را به سوی سایت ها و پورتال های سایر راهبری می کند . در واقع می تاب گفت به خودی خود تفاوت پورتال و وبسایت چیست فقط یک راهنما نیز می باشد . به همین انگیزه است که در برخی موارد به پورتالها Internet Yellow Page می گویند . به نوعی پورتال را می طاقت یک مرکز ارائه خدمات و اطلاعات اینترنتی دانست . پورتال ها اصولا حائز 4 خصلت هستند

تفاوت سایت و پورتال

1) انطباق پذیری

2) اختصاصی کردن

3) یکپارچه سازی

4) حمایت انجمنهای اینترنتی

تعریف پورتال را می تاب از دیدگاههای متفاوتی شدنی دانست . چرا که کاربران امکانات بسیاری را برای آن متصور شده اند . یک پورتال به عنوان فضای کاری برای بازرگانی الکترونیکی بر پایه شبکه با امکان تنظیم شخصی و محتوایی برخوردار از قابلیت های همکاری با دیگر همکاران و دسترسی بی سیم تعریف شده است . اما مهمترین خاصیت یک پورتال تمرکز بر روی آنچیزی است که یک پورتال می تواند برای یک سازمان سپریدن دهد . از کلمه پورتال معمولا به صورت جمع کاربرد می کنند چرا که معمولا سازمان ها به هدف تسهیل در کارهای سازمانی و به جهت مواجهه با کارهای چندگانه خویش از بیش از یک پورتال استفاده می کنند . پورتال معمولا نقش تسهیل کننده ای در انجام امور اداری، بازرگانی، پژوهشی و آموزشی و نیز تاثیر چندگانه آن، آنرا تبدیل به یک محل پیشه الکترونیکی برای کاربران کرده است . پورتال ها معمولا یک سیستم اداری کاربر محور است به این معنی که تمام امکانات پورتال بر این پای بست، قبل بینی شده است . از امکانات پورتال ها می توان به chat، پست الکترونیکی، انجمنهای اینترنتی و ... کل و همه به این هدف است که کاربران را به پورتال دعوت کند . پورتال هایی که به این شکل می باشند از دودمان سوم پورتال ها به پس و با قصد برپایی فضای مجازی بازرگانی الکترونیکی رویکرد جدیدی در مفهوم پورتال نویسی نمایش داد .

پورتال میتواند نقطه شروع و یا اولیه داشته باشد که کاربران به محض ورود به اینترنت آن را نگریستن نمایند . صحیح است که همانندگی ظاهری بین یک سایت و پورتال فراوان است به حدی که در نگاه اول نمی توانید تفاوت محسوسی میانی یک سایت و پورتال را متوجه شوید ولی باید بدانید که این دو کاملا متفاوت از یکدیگر است . ولی آیا می دانید که تفاوت این دو در چیست ؟

تفاوت سایت و پورتال

موارد زیر تفاوت یک سایت و پورتال را مشخص می نماید .

درگاه ورود منفردی که از طریق آن می طاقت به مجموعه منابع مرتبط با پورتال دست یافت.

نمایش هدفدار اطلاعات با به کارگیری تجربیات کاربر.

دسترسی تقسیم بندی شده به انواع داده و اطلاعات گروه بندی شده.

در گزین کردن قراردادن یا امکان پیوستگی و همکاری میان همگی کاربران و استفاده کنندگان پورتال.

امکان ملحق شدن به نرم افزارها و سیستم های نرم افزاری که گردش کاری مشخص و تعریف شده ای دارند.

 

وب سایت

وب سایت به مجموعه ای از صفحات وب گفته می شود که دارای یک حوزه اینترنتی و به چهره مشترک و به صورت گردآور ای از صفحات پیوسته که داده هایی نظیر صدا، تصویر، متن و فیلم روی آن ها ارائه می شود پیمان می گیرد . یک تارنما معمولا از منابع محدودتری تامین می شود و ثانیا پراکندگی اقلیت دارد و حول یک محور و موضوع مشخصی دور میزند و تخصصی تر است . یک تارنما را یک موضوع subjective می نامند . در هر وب سایت امکاناتی را برای یک وب سایت تعبیه می کنند اما پروا به این نکته مهم است که کاربری که با یک وب سایت پیشه میکند باید به نوعی با موضوع آن وب سایت مرتبط و یا علاقه مند باشد .

 

تفاوت سایت و وبلاگ

وبلاگ

وبلاگ که از دو کلمه web و log ترکیب شده است به معنی ثبت وقابع روزانه است و در تعریف می طاقت گفت که یک وبلاگ نوعی تارنما است که در بر گیرنده اطلاعاتی همانند گزارش روزانه ، یادداشت های شخصی، مقالات علمی و آگاهی ها مورد نظر صاحب وبلاگ است . نویسنده ی تارنگار را وب نوشت یا تارنویس می نامند . معمولا در انتهای هر متن تاریخ و سررسید پست پیمان می گیرد .





:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: